مقالات

تاثیر روشنایی روی چشم

نورمرئی یا نور آبی چیست؟

نور خورشید از نور قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش تشکیل شده است. هنگامی که ترکیب می شود، به نور سفیدی تبدیل می شود که می بینیم. هر کدام از اینها انرژی و طول موج متفاوتی دارند. پرتوهای انتهای قرمز دارای طول موج بلندتر و انرژی کمتری هستند. از طرف دیگر، پرتوهای آبی دارای طول موج کوتاه‌تر و انرژی بیشتری هستند. نوری که سفید به نظر می رسد می تواند دارای یک جزء آبی بزرگ باشد که می تواند چشم را در معرض مقدار بیشتری از طول موج از انتهای آبی طیف قرار دهد.

طیف رنگی
کجا در معرض نور آبی هستید؟

بزرگترین منبع نور آبی نور خورشید است. علاوه بر این، منابع بسیار دیگری نیز وجود دارد:

  • چراغ فلورسنت

  • لامپ های CFL (چراغ فلورسنت فشرده)

  • چراغ LED

  • تلویزیون های ال ای دی صفحه تخت

  • نمایشگرهای کامپیوتر، تلفن های هوشمند و صفحه نمایش تبلت

    نور آبی که شما از صفحه نمایش دریافت می کنید در مقایسه با میزان دریافت آن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید کم است. و با این حال، به دلیل نزدیک بودن به صفحه نمایش ها و مدت زمانی که صرف تماشای آنها می شود، نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش وجود دارد. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً توسط NEI انجام شده است، چشم‌های کودکان بیشتر از بزرگسالان نور آبی را از صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتال جذب می‌کنند.

نور آبی خورشید برای سلامتی لازم است:

هوشیاری را تقویت می کند، به حافظه و عملکرد شناختی کمک می کند و خلق و خو را بالا می برد.
ریتم شبانه روزی – چرخه طبیعی بیداری و خواب بدن را تنظیم می کند. قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول روز به حفظ ریتم شبانه روزی سالم کمک می کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی در اواخر شب (از طریق تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها) می تواند چرخه بیداری و خواب را مختل کند و منجر به مشکلات خواب و خستگی روز شود.
عدم قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید در کودکان می تواند بر رشد و تکامل چشم و بینایی تأثیر بگذارد. مطالعات اولیه نشان می دهد که کمبود قرار گرفتن در معرض نور آبی نزدیک بینی را در کودکان افزایش می دهد.

نور آبی چگونه روی چشم ها تأثیر می گذارد؟

تقریباً تمام نور آبی مرئی از قرنیه و عدسی عبور می کند و به شبکیه می رسد. این نور ممکن است بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث پیری زودرس چشم شود. تحقیقات اولیه نشان می دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند منجر به موارد زیر شود:

قسمت هایی از چشم

خستگی چشم دیجیتال: نور آبی تابیده شده از صفحه نمایش کامپیوتر و دستگاه های دیجیتال قابل کنتراست ولی منجر به خستگی چشم دیجیتال میشود. خستگی، خشکی چشم، نور بد، یا نحوه نشستن شما در مقابل کامپیوتر هم می تواند باعث خستگی چشم شود. علائم خستگی چشم شامل درد یا سوزش چشم و مشکل در تمرکز است.

آسیب شبکیه چشم: مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی در طول زمان می تواند منجر به آسیب دیدن سلول های شبکیه شود. این می تواند باعث مشکلات بینایی شود.

چشم انسان

برای محافظت از چشمان خود در برابر نور آبی چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر قرار گرفتن دائمی در معرض نور آبی تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و صفحه‌نمایش رایانه‌ها مشکل است، چند راه برای کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی وجود دارد:
زمان نمایش: سعی کنید مدت زمان صرف شده در مقابل این صفحه نمایش ها را کاهش دهید و/یا استراحت های مکرر داشته باشید تا به چشمان خود استراحت دهید.

فیلترها: فیلترهای صفحه نمایش برای تلفن های هوشمند، تبلت ها و صفحه نمایش رایانه در دسترس هستند. آنها مقدار نور آبی را که از این دستگاه‌ها منتشر می‌شود و می‌تواند به شبکیه چشم ما برسد، کاهش می‌دهد.

عینک کامپیوتر: عینک های کامپیوتری با لنزهای زرد رنگ که نور آبی را مسدود می کنند می توانند به کاهش فشار چشم دیجیتال کمک کنند.

لنزهای ضد انعکاس: این لنزها تابش نور را کاهش می دهند و همچنین نور آبی خورشید و دستگاه های دیجیتال را مسدود می کنند.

لنز داخل چشمی (IOL): پس از جراحی آب مروارید، عدسی کدر با یک لنز داخل چشمی (IOL) جایگزین می شود. این لنز به طور طبیعی از چشم در برابر تقریباً تمام نور ماوراء بنفش و مقداری نور آبی محافظت می کند. انواع IOL وجود دارد که می تواند از چشم و شبکیه در برابر نور آبی محافظت کند.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.