مقالات

هر آنچه باید در مورد چیپ های ال ای دی بدانید

دیود ساطع نور (LED) یک دستگاه نیمه هادی است که با عبور جریان از آن نور ساطع می کند. هنگامی که ذرات حامل جریان الکتریکی (به نام الکترون ها و حفره ها) در یک ماده نیمه هادی ترکیب می شوند، نور تولید می شود. اساساً LED ها مهره های لامپ کوچکی هستند که به راحتی در مدار نصب می شوند. اما برخلاف لامپ های رشته ای، رشته ها را نمی سوزاند، برق کمتری مصرف می کند و گرمای زیادی تولید نمی کند. آنها فقط با حرکت الکترون ها در مواد نیمه هادی روشن می شوند و عمری به اندازه ترانزیستورهای استاندارد دارند. عمر مفید لامپ های ال ای دی هزاران ساعت بیشتر از لامپ های رشته ای است. به دلیل این مزایا، LED ها یکی از محبوب ترین فناوری ها برای روشنایی لامپ ها هستند. عمدتا به سه نوع DIP LED، SMD LED، COB LED تقسیم می شود.

LED های بسته درون خطی دوگانه (DIP).

 

بسته بندی دوگانه (DIP LED)، که در داخل یک سر پیاز پلاستیکی سخت، با 2 پین موازی مستقیم قرار می گیرد. اگرچه امروزه برخی از محصولات هنوز از این طراحی استفاده می کنند، میرایی نور و CRI آن کم است، اما کارایی آن به مراتب کمتر از تراشه های LED جدید است. امروزه تراشه های LED پیشرفته تری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی در دسترس هستند.

(Chip-on-board COB) به چسباندن چند تراشه (معمولاً 9 یا بیشتر) روی یک بستر آلومینیومی و بسته بندی آنها به عنوان یک ماژول روشنایی اشاره دارد. این طرح فضای کمتری را اشغال می کند و حداکثر پتانسیل نور را فراهم می کند. این فناوری مفهوم براکت، آبکاری بدون آبکاری، لحیم کاری بدون جریان و بدون فرآیند قرار دادن را حذف می کند، بنابراین این فرآیند نزدیک به یک سوم کاهش می یابد و در هزینه نیز یک سوم صرفه جویی می شود. آنها را در بارگیری اسکله ها، کارخانه ها، انبارها، مناطق تحویل و سایر کاربردهای صنعتی خواهید دید. چراغ های COB اغلب در نورهای پایین و چراغ های مسیر با توان خروجی بالا ظاهر می شوند. آنها همچنین برای چراغ های خیابانی، پارکینگ ها و امکانات در فضای باز که به مناطق وسیعی از روشنایی نیاز دارند استفاده می شوند.

تراشه های LED دستگاه نصب شده روی سطح (SMD)


تراشه های LED دستگاه نصب شده روی سطح (SMD) توسعه بزرگ بعدی پس از DIP است. در مقایسه با LED های سنتی، خروجی نور تولید شده توسط SMD بسیار بیشتر است و انرژی کمتری مصرف می کند. در مقایسه با DIP LED، طراحی کوچک‌تر و مسطح‌تر، عمر طولانی‌تر، کاهش مصرف انرژی تا 75 درصد و هزینه‌های نگهداری کمتری دارند.

  • اندازه SMD3528

  • 3.5*2.8*1.9 میلی متر است. معمولاً می توانید تراشه 3528 را در نوار LED 12 ولت پیدا کنید. گرمای کمتری از خود ساطع می کند، بنابراین دست زدن به آنها نسبت به لامپ های هالوژن ایمن تر است. تا زمانی که از نوار نور LED برای حداقل نیازهای روشنایی استفاده شود، می توان آن را به راحتی در هر مکانی نصب کرد.

  • SMD3014

  • 3.0 * 1.4 * 0.8 میلی متر است. اندازه کوچکتر به این معنی است که LED های بیشتری بر روی طول مشخصی از برد PCB نصب می شوند. این تراشه LED دارای پوسیدگی کم نور، مقاومت حرارتی کم و هدایت حرارتی خوب است.

  • سایز  SMD5050

  • 5.0*5.0*1.6mm است که از 3528SMD بزرگتر است. می توان از آن به عنوان “ال ای دی چهارگانه” با 4 ال ای دی استفاده کرد. تراشه‌های ال‌ای‌دی 5050 اغلب روی چراغ‌های نواری 60 ال‌ای‌دی در هر متر، مناسب برای روشنایی عمومی، مانند روشنایی راهرو در خانه‌ها، بارها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌های دیگر استفاده می‌شوند و جایگزین نورهای فلورسنت می‌شوند.

  • اندازه  SMD3030

  • 3.0 * 3.0 * 0.52 میلی متر است، یک مهره لامپ با زاویه نور گسترده با مصرف انرژی کم است. این نه تنها بالاترین خروجی نور را تولید می کند، بلکه بهترین عملکرد شار را نیز دارد. 3030 SMD می تواند توسط یک جریان زیاد هدایت شود و به طور موثر گرما را از بین ببرد. این تراشه های LED می توانند در شرایط محیطی مختلف کار کنند و برای کاربردهای روشنایی صنعتی و تجاری مناسب هستند. چه نورپردازی XSY یک محصول روشنایی داخلی یا خارجی باشد، برای این LED SMD اعمال می شود.

  • اندازه SMD2835

  • 2.8*3.8*0.8 میلی متر است و برد مدار آن مانند 3528 است. می توانید به 2835 به عنوان جایگزین موثرتری برای 5050 فکر کنید که 20% نور تولید می کند اما مصرف انرژی کمتری دارد. در بازار بسیار محبوب است و اکنون بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 2835 SMD معمولاً برای روشنایی عمومی داخلی، مانند نور بالا، نور خطی، نور ضد بخار و غیره استفاده می شود. نورپردازی داخلی روشنایی XSY نیز تمایل بیشتری به استفاده از این تراشه های LED دارد.

  • سایز SMD3535

  • 3.5*3.5*1.9mm می باشد. در حال حاضر، عمدتا به LED های پرقدرت بسته بندی شده سرامیکی اشاره دارد. دارای رسانایی حرارتی خوب، مقاومت در برابر دمای بالا، روشنایی مرکزی قوی است و برای محصولات پرقدرت در فضای باز مانند نورافکن، چراغ های خیابان، چراغ های استادیوم و غیره مناسب است.

به طور کلی با توجه به تجربه چندین ساله ما در تولید و فروش چراغ های led، تنها تعداد کمی از محصولات DIP LED موجود در بازار از آن استفاده خواهند کرد. اگرچه استقبال از COB بیشتر از DIP است، اما محبوب ترین آن فناوری SMD است.

 

عوامل موثر بر کیفیت تراشه های LED

1. براکت

2. چسب

3. سرنخ های تراشه

4. تراشه

5. میزان استفاده از تراشه LED

چیپ LED چه تصمیمی می تواند بگیرد؟

آنها می توانند CRI، CCT، بازده نوری، دمای محل اتصال، نگهداری لومن، قوام رنگ و توزیع توان طیفی را تعیین کنند.

 

دمای اتصال چیست؟

دمای محل اتصال به دمایی اطلاق می شود که پس از تماس تراشه با بستر به زیرلایه منتقل می شود. با افزایش دمای محل اتصال، بازده LED کاهش می یابد. بنابراین، برای اطمینان از اینکه خروجی و کیفیت نور در محدوده طراحی است، دانستن حداکثر و حداقل دمای اتصال LED و حفظ دمای محل اتصال دیود در محدوده مشخص شده از طریق اتلاف گرمای معقول مهم است. برای مثال حداکثر دمای محیط مهره لامپ 105 درجه سانتی گراد است. هنگام طراحی لامپ، دمای محل اتصال را تا حدود 85 درجه سانتیگراد در دمای محیط 45 درجه سانتیگراد کنترل می کنیم تا از عمر LED ها اطمینان حاصل کنیم.

تعمیر و نگهداری لومن چیست؟

تعمیر و نگهداری لومن معیاری است که برای ارزیابی کاهش خروجی نور LED ها که در طول زمان رخ می دهد استفاده می شود. برای منابع نور LED، LM-70 عمر تعمیر و نگهداری لومن را به عنوان زمان عملیاتی سپری شده تعریف می کند که در آن درصد مشخصی از استهلاک لومن یا نگهداری لومن به ساعت می رسد. یعنی LED باید لومن اولیه خود را در طول عمر نامی 70٪ حفظ کند. به عنوان مثال، یک LED با طول عمر 50000 ساعت به این معنی است که پس از 50000 ساعت استفاده، لومن لامپ LED تنها 70 درصد لومن اولیه است. راه های بیشتری برای تشخیص نگهداری لومن، L79، L80، L90 و TM21 وجود دارد.

درجه غلظت رنگ چیست؟

ثبات رنگ به میزان متوسط تغییر رنگ بین مجموعه ای از نمونه های تراشه LED که لامپ یکسانی را فرض می کنند، اشاره دارد. به عبارت دیگر، نور ساطع شده توسط همان دسته از مهره های لامپ با دمای رنگ 3000k باید یکسان به نظر برسد. به جای اینکه این تراشه گرم به نظر برسد، آن تراشه خنک به نظر می رسد. به طور کلی، هر چه فیزیک و شیمی منبع نور پیچیده‌تر باشد، تولید ویژگی‌های رنگی ثابت دشوارتر است.

 

SPD چیست؟

نور سفید مرئی که ما می بینیم شامل طیفی از رنگ های مختلف است که طول موج آنها از 380 نانومتر (بنفش) تا 760 نانومتر (قرمز) متغیر است. توزیع توان طیفی (SPD) قدرت تابشی منبع نور را در هر طول موج یا باند طول موج در طیف مرئی نشان می دهد.

به عنوان یک تولید کننده با 10 سال تجربه تولید و فروش، همیشه متعهد بوده ایم مناسب ترین وسایل led یا راه حل های روشنایی led را به مشتریان ارائه دهد. اگر به خدمات نیاز دارید، لطفا با ما تماس بگیرید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.