مقالات

انواع سرپیچ (پایه) ال ای دی

راهنمای پایه لامپ LED

لامپ های ال ای دی به عنوان یکی از کم مصرف ترین گزینه های نورپردازی است که مزایای زیادی نسبت به سایر روشنایی ها دارد. زمانی که برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفتند، به سرعت محبوبیت بالایی پیدا کردند و اکنون به طور گسترده توسط همه مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، از آنجایی که در شکل ها، پایه ها و اهداف متفاوت موجود هستند، اما همچنان خسته کننده اند.
نوع پایه یکی از مواردی است که هنگام خرید هر لامپ LED جدید باید به عنوان بخشی از یک لامپ که به اتصالات متصل می شود و آن را در جای خود نگه می دارد در نظر بگیرید. اگر نوع پایه اشتباهی را برای سرپیچ انتخاب کنید، لامپ کار نخواهد کرد.

اما انواع پایه های مختلف لامپ های LED چیست؟

نکته روشنایی: در برخی از کاتالوگ های قدیمی لامپ ها، پایه ها به عنوان “کلاه” نامیده می شوند.

طرح کلی انواع پایه لامپ LED:

پایه های پیچ ادیسون

پایه های پیچ و تاب و قفل

پایه های سرنیزه

پایه های پین BI

پایه های پیچ ادیسون

انواع پایه لامپ های LED معمولاً بر اساس نوع و قطر بر حسب میلی متر اندازه گیری می شوند و در میان آنها رایج ترین پایه هایی که همه با آن آشنا هستند با E شروع می شوند که به معنای پایه های پیچی نوع “ادیسون” است. عدد بعد از E نشان دهنده قطر پایه بر حسب میلی متر است.

وقتی صحبت از لامپ های ال ای دی به میان می آید، پایه های پیچی زیادی برای انتخاب وجود دارد. در اینجا چند نمونه از پایه های ادیسون و نام های رایج تر آنها، از لامپ معمولی e12 تا لامپ e26 آورده شده است.

لامپ LED E12 – لامپ شمعدانی

این نوع لامپ ها با قطر 12 میلی متر کوچکتر به حساب می آیند. آنها به طور کلی برای لامپ های شب استفاده می شوند، اما می توان آنها را در برخی از لامپ های تزئینی که روی لوستر استفاده می شود نیز یافت.

لامپ LED E26 – لامپ متوسط

پایه E26 رایج ترین پایه لامپ است که می توانید خریداری کنید و در لامپ های LED استفاده می شود. اکثر لامپ‌های e26 که از فروشگاه‌ها یا آنلاین می‌خرید، دارای این نوع پایه هستند.

سایر پایه های ادیسون و نام های رایج تر آنها:

E39 – بزرگ

E17 – متوسط

E11 – مینی شمعدان

E10 – مینیاتوری / مینی اسکرو

E5 – کوچک

پایه های پیچی و قفل

سوکت پیچ و تاب و قفل و سیستم پایه مانند gu24، gu10 یا mr16/gu5.3 برای جایگزینی سوکت و پایه ادیسون در وسایل روشنایی طراحی شده است. برای مثال، لامپ‌هایی که از لامپ gu24 استفاده می‌کنند برای جلوگیری از سازگاری با لامپ‌های پایه پیچ طراحی شده‌اند و 5 راندمان انرژی بالاتر را تضمین می‌کنند.

همچنین، برخی از محبوب ترین پایه های پیچ و تاب و قفل GU5.3 و GU10 هستند که با لامپ های LED MR16 یافت می شوند. پایه GU5.3 فقط به پریز وصل می شود در حالی که لامپ های GU10 و همچنین لامپ های LED پایه GU24 در جای خود می پیچند و قفل می شوند.

پایه های سرنیزه

لامپ های LED پایه سرنیزه دارای بریدگی هایی در کنار پایه هستند که برای قفل کردن لامپ در جای خود استفاده می شود. به طور کلی دو نوع مختلف از لامپ های پایه سرنیزه وجود دارد، یک تماس (SC) یا دو تماس (DC) مانند b22 و b15، که نشان می دهد که آیا یک یا دو نقطه تماس در انتهای لامپ برای اتصال الکتریکی وجود دارد.

پایه های پین BI

پایه های دو پین با حرف “G” نشان داده می شوند که عدد مربوطه نشان دهنده فضای بین پین ها است. و ال‌ای‌دی‌های مبتنی بر دو پین دارای پایه‌های پلاستیکی کوچک با دو یا چهار پین هستند و برای استفاده با بالاست‌های جداگانه نصب شده در وسایل، به عنوان مثال، لامپ led g9 طراحی شده‌اند. همچنین مواردی وجود دارد که حروفی به دنبال عدد وجود دارد که نشان می دهد چند پین لامپ دارد. “S” مخفف تک پین، “D” مخفف دو پایه، “T” برای سه و “Q” برای چهار پایه است.

اکنون، ممکن است بدانید که همه پایه های لامپ با کدی از اعداد تعریف می شوند که هم حروف و هم اعداد را شامل می شود. اینها برای نمایش وجود ندارند، بلکه معنی خاصی دارند و نقش مهمی در انتخاب لامپ led مناسب دارند.ما آنها را برای شما ساده وبا نمودار نشان دادیم تا در انتخاب راحت تر باشید.اگر به نظر شما مفید بوده آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.