مقالات

لامپ های فلورسنت و انواع آن

انواع لامپ فلورسنت

لامپ های فلورسنت چه ویژگی هایی دارند؟

لامپ های فلورسنت نسل بعد از لامپ های رشته ای می باشد و طولی نکشید تا جای خود را در بازار باز کند. لامپ های فلورسنت نوع جدیدی از منبع نور است که نور سفید یا رنگی را با راندمان بالا تولید می کند. علاوه بر این، کیفیت طیفی نور سفید را می توان به دلخواه کنترل کرد. اگرچه فیزیک تولید نور در چنین لامپ هایی تا حدودی پیچیده است، اما نیاز به مراقبت شدید در طراحی و ساخت دارد، لامپ های فلورسنت از نظر شکل ساده و کارکرد آسان هستند. بحث در مورد تجهیزات عملیاتی، رنگ، توزیع طیفی، ویژگی های دما، فسفرسانس، و عمر لامپ نشان دهنده ویژگی های مهمی است که این مقاله را تشکیل می دهد.

لامپ فلورسنت، لامپ تخلیه الکتریکی، خنک‌تر و کارآمدتر از لامپ‌های رشته‌ای است، که با فلورسانس یک پوشش فسفر نوری تولید می‌کند. یک لامپ فلورسنت ،یک لوله شیشه ای است که با مخلوطی از آرگان و بخار جیوه پر شده است. الکترودهای فلزی در هر انتها با یک اکسید خاکی قلیایی پوشانده شده اند که به راحتی الکترون ها را منتشر می کنند. هنگامی که جریان از گاز بین الکترودها عبور می کند، گاز یونیزه می شود و تابش فرابنفش ساطع می کند. داخل لوله که با فسفر پوشانده شده است، اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند (انرژی را دوباره به صورت نور مرئی تابش می کنند).

لامپ فلورسنت

از آنجا که یک لامپ فلورسنت نور را از طریق گرم کردن مداوم یک رشته فلزی تامین نمی کند، برق بسیار کمتری نسبت به یک لامپ رشته ای مصرف می کند. با این حال، در هنگام راه اندازی تا چهار برابر ولتاژ کاری انرژی نیاز است تا گاز یونیزه شود. این ولتاژ اضافی توسط دستگاهی به نام بالاست تامین می شود که پس از یونیزه شدن گاز همچنان ولتاژ کاری کمتری را حفظ می کند. در لامپ‌های فلورسنت قدیمی‌تر، بالاست ، جدا از لامپ قرار دارد و باعث شنیدن صدای زمزمه یا وزوز می‌شود که اغلب با لامپ‌های فلورسنت همراه است. در لامپ های فلورسنت فشرده جدیدتر (CFLs)، بالاست درون پایه لامپ قرار می گیرد و از قطعات الکترونیکی ساخته شده است.که  صدای وزو را کاهش میدهد. گنجاندن یک بالاست در هر لامپ جداگانه، هزینه لامپ را افزایش می دهد، اما هزینه کلی برای مصرف کننده به دلیل کاهش مصرف انرژی و طول عمر طولانی تر CFL همچنان پایین تر است.

جهت مطالعه بیشتر و آشنایی با انواع لامپ ها مقاله تاریخچه مختصری از لامپ ها را مطالعه فرمایید.

مهم‌ترین انواع لامپ های فلورسنت عبارتند از :

  • لامپ‌های فلورسنتی خطی
    فلورسنت خطی

  • لامپ‌های فلورسنت خمیده
    فلورسنت خمیده

  • لامپ‌‌های فلورسنت دایره‌ای

فلورسنت دایره ای

 

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.