مقالات

نویز و صدای وزوز در لامپ ال ای دی چگونه ایجاد می شود؟

آیا شما لامپ ال ای دی دارید که به خوبی روشن می شود اما با صدای آزاردهنده توجه شما را به خود جلب می کند؟ گاهی اوقات این صداها خود را به صورت صدای وزوز، خش خش یا سوت نشان می دهند. صرف نظر از اینکه لامپ جدید است یا مدت زیادی است که با شما بوده است، مطمئن هستم که می خواهید به هر طریقی که می توانید به سر و صدا پایان دهید.

صداهای منتشر شده توسط لامپ های LED عادی نیستند. یک لامپ LED باید بی صدا باشد. خوشبختانه، لامپ های پر سر و صدا در بیشتر موارد پس از یافتن علت مشکل قابل حل هستند.

نویز در لامپ های LED در فرکانس های بالا تا 120 هرتز رخ می دهد. به دلیل این فرکانس بالا، پیک های جریان در مدار درایور LED رخ می دهد که باعث لرزش یا نوسان قطعات و در نتیجه آن صداهای مزاحم می شود.

چرا لامپ ال ای دی صدا تولید می کند؟

مهم نیست که تا به حال در مورد صدای لامپ ال ای دی به شما گفته شده یا خوانده اید، صدای لامپ های ال ای دی طبیعی نیستند و نباید آن را به عنوان وجود لامپ های سالم در خانه خود بپذیرید.
گاهی اوقات همه افراد خانواده متوجه این صداهای آزاردهنده نمی شوند و جوانترین اعضای خانواده اولین کسانی هستند که به این مشکل اشاره می کنند. می توانید حدس بزنید چرا؟

صداهای وزوز در لامپ های LED معمولا در فرکانس 120 هرتز، یعنی در بیش از دو برابر فرکانس شبکه رخ می دهد. به همین دلیل است که افراد جوان‌تر با گوش‌های حساس به صداهای فرکانس بالا ابتدا نقص لامپ LED را تشخیص می‌دهند.

آیا لامپ LEDبا صدای وزوز معیوب است؟

در بیشتر موارد، صداهایی مانند وزوز یا خرخر نشان دهنده نقص نیست.معمولاً نشانه این است که لامپ از قطعات ارزان قیمت و بی کیفیت ساخته شده است.
سر و صدای داخل لامپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در شرایط مختلف برانگیخته شود.

چه نوع لامپ های ال ای دی نویز تولید می کنند؟

در تجربه من، نویز می تواند در همه لامپ های LED رخ دهد. فرقی نمی‌کند لامپ‌های ال‌ای‌دی بی‌نام ارزان باشند یا مارک‌دار. با این حال، محصولات تولید کنندگان مشکوک اغلب این عوارض جانبی را دارند، که مطمئناً به دلیل صرفه جویی در هزینه در طول تولید است.
مشکل دیگر خرید لامپ ال ای دی بدون مارک این است که اگر بعد از 15 روز یا یک ماه اول شروع به ایجاد صدا کند، فروشنده آن را پس نمی گیرد و تماس با سازنده ( احتمالا چینی) غیرممکن است.

خرید لامپ ال ای دی بی صدا

به گفته هزاران مشتری، انواعی از لامپ های ال ای دی در بازار وجود دارد که هیچ صدایی تولید نمی کنند. بدیهی به نظر می رسد که برندهای معروف نسبت به برندهای ناشناخته محصولات قوی تری تولید می کنند و در حالی که در سایر بخش ها تفاوت قیمت بسیار زیاد است.

آیا نویز می تواند به لامپ LED آسیب برساند؟

اگرچه صداهای وزوز و خش خش در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسند، اما در بیشتر موارد، بر عملکرد لامپ تأثیری ندارند. همچنین به این معنی است که نباید انتظار عمر کوتاه از LED داشته باشید.
لامپی که صدا تولید می کند می تواند به اندازه لامپی که بی صدا است دوام بیاورد.

 

علل نویز در لامپ های LED

علت اصلی نویز معمولاً در درایور LED لامپ که یکپارچه است یافت می شود. به عنوان مثال، در چراغ های سقفی LED استاندارد، راه انداز به طور کلی در پایه قرار می گیرد. این قطعات الکترونیکی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند و عبارتند از:
منبع تغذیه سوئیچینگ ولتاژ عملیاتی LED ها را از ولتاژ شبکه تولید می کند. این بخش از الکترونیک شامل یک ترانسفورماتور کوچک برای تبدیل ولتاژ است.

علاوه بر این، تعدادی سیم پیچ و خازن برای ذخیره انرژی میانی و جلوگیری از اختلال وجود دارد.
درایور LED معمولا حاوی خازن هایی برای صاف کردن ولتاژ است.

همانطور که قبلا ذکر شد، صداهای موجود در لامپ های LED ارتعاش قطعات در فرکانس های بالا تا 120 هرتز است. به همین دلیل است که سازندگان سعی می کنند با آغشته کردن عناصر به رزین از لرزش آنها جلوگیری کنند.
با این حال، بسته به طراحی لوازم الکترونیکی و انتخاب قطعات، ارتعاشات ایجاد شده ممکن است خارج از لامپ LED قابل شنیدن باشد. وقوع صداها و شدت آنها به شرایط خاصی بستگی دارد.

بیت اول: زمزمه رشته ای

لامپ های رشته ای معمولا لامپ های بسیار کم صدا هستند. آنها به ندرت زمزمه می کنند و معمولاً به این دلیل است که یک دیمر روی همان خط نصب شده است. کم نور ترین دیود برای AC (TRIAC) رایج ترین نوع سوئیچ کم نور رشته ای است. دیمرهای TRIAC بخشی از ولتاژ را از خط حذف می کنند تا میزان انرژی رسیده به لامپ را کاهش دهند. این منجر به یک روشن/خاموش ثابت برای لامپ می شود که نور خروجی را کم می کند.

بیت دوم: وزوز فلورسنت

جدای از سوسو، وزوز رایج ترین موضوعی است که در مورد چراغ های فلورسنت می شنویم. در حالی که این می تواند ناشی از خرابی لامپ یا استارت باشد (اگر لامپ های اضافی دارید، ابتدا باید آن ها را جایگزین کنید تا ببینید آیا وزوز متوقف می شود)، معمولاً به دلیل بالاست قدیمی (دستگاهی که برای تنظیم ولتاژ لامپ فلورسنت استفاده می شود) ایجاد می شود. مانند لامپ های رشته ای، هنگام روشن و خاموش شدن لامپ، وزوزهای زیادی ناشی از بروز مجدد مشکلات در قوس فلورسنت است. همچنین می تواند ناشی از شرایط بسیار سرد باشد. اگر تعویض خود لامپ کمکی نکرد، سعی کنید بالاست خود را تعویض کنید.

بیت سوم: نویز LED

LED ها فاقد رشته یا قوس شلیک هستند، بنابراین هیچ “قطعات متحرک” وجود ندارد که باعث زمزمه شود. متأسفانه، LED ها هنوز هم از زمزمه الکترومغناطیسی (EM) ناشی از تیرگی یا تداخل EM توسط دستگاه های دیگر رنج می برند. اگر متوجه شدید که چراغ‌های شما فقط زمانی که مایکروویو روشن است صدا می‌زنند، این یک مشکل با تداخل EM است و کار زیادی نمی‌توان انجام داد. اما، اگر چراغ‌های شما هنگام کم‌نور شدن یا نصب در سوکت‌های متصل به یک دیمر صدا می‌کنند، تعمیر آن آسان است.

LED ها مانند لامپ های رشته ای کم نور نمی شوند. اطمینان از داشتن LED های قابل تنظیم و استفاده از دیمر مناسب، عمر LED های شما را افزایش می دهد و صدای زمزمه وحشتناک را حذف می کند.

اگر از LED هایی استفاده می کنید که از یک درایور مجزا استفاده می کنند، ممکن است از یک درایور نادرست استفاده کرده که در خط خود زمزمه یا وزوز ایجاد میکند. مشابه مشکلات بالاست در لامپ های فلورسنت، درایورهای خارجی را از نظر سازگاری یا مشکلات پیری دوباره بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.