مجله های خبری

گرانی چند برابری ماکارونی و نان

گرانی نان و ماکارونی

به نقل از روزنامه توسعه ایرانی: تورم در ایران در روزهای اخیر، افسارگسیخته‌تر از همیشه رخ نشان داد و افزایش ناگهانی قیمت آرد و گرانی چند برابری اقلام پر مصرفی مثل ماکارونی و برخی از انواع نان، حتی بیم گرسنگی شمار بیشتری از جمعیت کشور را تشدید کرد. افزایش قیمتی که طبق معمول، برخی آن را کتمان و برخی توجیه‌اش کردند، اما در نهایت کسی آن را به گردن نگرفت و اطلاعات دقیقی در خصوص چند و چون آن اعلام نکرد!

گرانی ماکارونی

دیروز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت تاکید کرد که «به هیچ وجه قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمی‌کند و رئیس‌جمهور اجازه گران شدن نان را نمی‌دهد». همان زمان اما مردم در کوچه و بازار انواع نان را به قیمت‌هایی بعضا چند برابری خریداری کردند. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی هم اعلام کرده است که «تا پایان سال جاری افزایش قیمت مشمول نان سنتی برای مردم نمی‌شود» و افزایش قیمت آرد با هدف جلوگیری از قاچاق است و دودش به چشم مردم نمی‌رود. سخنان او هم با انتشار تصاویری از قیمت نان‌های خریداری شده از سوی مردم خیلی زود از اعتبار ساقط شد. در حالی که بسیاری از نرخ نجومی قیمت نان باگت شکایت داشتند، بسیاری دیگر فاکتورهایی از قیمت خرید انواع نان‌های سنتی مثل نان سنگک و لواش منتشر کردند که بسیار بیش از روزهای گذشته عرضه می‌شد.

روز ۱۱ اردیبهشت امسال رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نامه‌ای به معاون صنایع عمومی خواست قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش قیمتی نزدیک به سه برابر داشته به کارخانه‌ها ابلاغ کند و روز بعد هم خبر افزایش قیمت نان باگت در فضای مجازی منتشر شد.

گرانی نان

در پی جنگ روسیه علیه اوکراین، افزایش جهانی قیمت آرد 20 درصد بوده و تورم 300درصدی که در ایران در حال تجربه آن هستیم به نظر قرابت چندانی با بحران جهانی ندارد. این موضوعی بود که اکانت روزنامه سابق جامعه‌نو هم به آن اشاره کرد و در توئیتر نوشت: «تبلیغات حکومت می‌گوید قیمت جهانی گندم 70 درصد افزایش یافته، دروغ است! پیش‌بینی سازمان خواروبار جهانی چنین نیست و افزایش فعلی هم حدود 20 درصد است. عوام بدبخت باید باور کنند گران شدن 300 درصدی آرد نه به خاطر ناکارآیی حکومت، بلکه به دلیل جنگ در اروپاست».

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.