مقالات

چراغ های رشد LED چگونه کار می کنند؟و مقایسه آنها با چراغ های HPS .

آنچه باید در مورد چراغ های رشد LED بدانید

 

چراغ های رشد LED کم مصرف آینده کشاورزی هستند. آنها نه تنها در استفاده مقرون به صرفه هستند، بلکه در مقایسه با همه گزینه های روشنایی سنتی ،گیاهان بهتری نیز تولید می کنند. در متن‌ زیر می‌توانید نحوه عملکرد چراغ‌های LED ، چگونگی تأثیر آنها بر رشد گیاهان و مزایای چراغ‌های LED نسبت به پرکاربردترین نورهای مصنوعی که تا کنون در کشاورزی شناخته شده ( لامپ‌های HPS )را بخوانید.

چراغ های رشد LED چیست؟

همانطور که از نام آنها میتوان یافت ، چراغ های رشد LED، لامپ هایی هستند که از تراشه های LED به روشی مدرن و کارآمد برای تولید نور برای گیاهان در حال رشد استفاده می کنند. چراغ‌های رشد LED در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، اما به عنوان ضروری‌ترین واحدهای چراغ‌های رشد LED، تراشه‌های LED بیشترین تأثیر را بر کیفیت نور، یعنی طیف (رنگ‌ها) و شار فوتون (“روشنایی”) تولید شده دارند. از آنجایی که تولید کنندگان چراغ های رشد LED می توانند LED هایی را که در لامپ های خود استفاده می کنند انتخاب کنند، مهم است که بفهمیم کدام نوع از چراغ های رشد LED برای کاربرد خاص مناسب تر است. یکی از مزایای چراغ های رشد LED در مقایسه با راه حل های روشنایی سنتی، توانایی تطبیق نور با نیازهای گیاهان است.

لامپ های رشد LED چه تاثیری بر روی گیاهان دارند؟

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که رنگ‌های خاصی بر رشد گیاه تأثیر می‌گذارند و بر شکل‌گیری ریشه و گل تأثیر می‌گذارند.مثلا (طیف‌های نور آبی و قرمز) به این معنی است که اکثر گونه‌های گیاهی یک کار را تکمیل می‌کنند.افزودن رنگ‌های دیگر مانند سبز، قرمز و آبی تیره به این فرآیند کمک می‌کند که گیاه اطلاعات بیشتری در مورد محیط خود پیدا کند و به طور کلی منجر به رشد گیاهی با کیفیت بالاتر (رشد سریع‌تر، تجمع متابولیت‌های ثانویه بیشتر و غیره) می‌شود. طیفی که همه رنگ ها را در خود دارد طیف کامل نامیده می شود و بیشتر شبیه نور خورشید است. اگراین نسبت‌ها، رنگ سبز بالایی داشته باشد، نور در چشم انسان سفید به نظر می‌رسد و در حالی که عامل مهمی برای رشد گیاه نیست.

واکنش گیاهان به رنگ های مختلف نور چگونه است؟

 

UV: اقدامات حفاظتی در شرایط نور بالا و تحریک مواد شیمیایی دفع کننده حشرات. تجمع رنگدانه در برگ ها را افزایش می دهد، بر مورفولوژی برگ و گیاه تأثیر می گذارد.

آبی: سیگنالی برای کمبود همسایگان، بدون نیاز به رقابت برای نور. محرک باز شدن روزنه ها، ممانعت از افزایش طول ساقه، ضخیم تر شدن برگ ها، جهت گیری نسبت به نور و گلدهی دوره نوری.

سبز، زرد، نارنجی: سیگنال همسایگان، رقابت برای نور. پاسخ های مخالف

نور آبی؛ بسته شدن روزنه، برخی علائم اجتناب از سایه، افزایش فتوسنتز در
لایه های سلولی عمیق تر

قرمز: عدم وجود سیگنال همسایه. جزء اصلی مورد نیاز برای فتوسنتز، مهار طویل شدن ساقه، نور سیگنال

قرمز تیره: چراغ سیگنال؛ سیگنال همسایگان، رقابت برای نور. طویل شدن، گلدهی

از طریق تحقیقات می توانیم تعیین کنیم که نور بهینه برای رشد گیاه چیست. در نظر گرفتن این نکته مهم است که گیاهان مختلف به درمان های نوری مختلف (حتی سویه های مختلف یک گیاه) واکنش متفاوتی نشان می دهند. علاوه بر این، یک گیاه در مرحله گلدهی خود ممکن است به درمان نوری متفاوتی نیاز داشته باشد، برخلاف زمانی که در مرحله رویشی است. وقتی نوبت به خود نور می رسد، چندین پارامتر را می توان تغییر داد:

طیف نور (ترکیب رنگ هایی که برای تولید نور استفاده می شود)

شدت نور (معمولاً در میکرومول اندازه گیری می شود، مقدار فوتون هایی که بر روی گیاهان پخش می شود)

دوره نوری (تعداد ساعت هایی که گیاه در یک دوره 24 ساعته در معرض نور قرار می گیرد)

یکنواختی نور (درجه ای که نور به طور مساوی در سراسر سایبان توزیع می شود)

به عبارت دیگر، کاربران چراغ‌های رشد LED به دلیل اینکه هر گونه گیاهی نیازهای متفاوتی دارد، باید در هنگام پرورش محصولات، رویکردی خاص داشته باشند. از نظر عملی، این به معنای انجام آزمایشاتی قبل از تولید در مقیاس بزرگ است.

 

 

مزایای انقلابی چراغ های رشد LED را کشف کنید

در مراحل اولیه، فناوری LED غیرعملی و کم هزینه تلقی می شد. با جدیدترین پیشرفت های تکنولوژی ،تولید چراغ های LED رشد گیاهان مقرون به صرفه شده است. علاوه براین، طیف وسیعی از انواع تراشه های LED موجود، توسعه یک صنعت کارآمدتر کشت گیاهان را تسهیل کرده است . زمانی که LED ها در کنار سیستم های سنتی HPS (سدیم پرفشار) قرار می گیرند، از نظر بهره وری انرژی، کیفیت گیاهان کشت شده و همچنین سازگاری با محیط زیست برنده می شوند.
LED ها در مقایسه با لامپ های HPS که عمدتاً مورد استفاده قرار می گیرند، لامپ های رشد گیاهی ساده اما قدرتمند و کم مصرفی هستند .لامپ های HPS طول عمر کمتری دارند که در دراز مدت هزینه بیشتری را مصرف میکنند . گرمای ساطع شده توسط لامپ های HPS گاهی اوقات در محیط های گلخانه ای خوب و موثر است اما آنها را عملاً برای مزارع عمودی یا اتاق های رشد بی فایده می کند. ال‌ای‌دی‌ها سریع‌تر سوئیچ می‌شوند، فشرده‌تر هستند (اندازه کوچک‌تر دارند)، و برای محیط‌زیست مفیدتر تلقی می‌شوند. علاوه بر این، چراغ های رشد LED گرمای رشته ای کمتری را آزاد می کنند که بر رطوبت و نیازهای تغذیه ای گیاهان تأثیر می گذارد. گرمای اندکی که ساطع می شود به سمت بالا و به دور از گیاهان ساطع می شود، برخلاف HPS که گرما مستقیماً روی گیاهان می رود و دمای سطح برگ را افزایش می دهد و گاهی اوقات گیاهان را می سوزاند.

در اصل، مزایای LED ها در مقایسه با چراغ های HPS معمولی عبارتند از:

• مصرف برق اقتصادی – چراغ های رشد LED 50٪ از انرژی مصرفی سیستم های HPS را استفاده می کنند و برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند حتی بازده LED ها در آینده نزدیک بالاتر خواهد بود.

• طول عمر بیشتر / دوام لامپ – LED ها در مقایسه با چراغ های HPS طول عمر بیشتری دارند. برای مقایسه، لامپ های HPS می توانند به مدت 1 سال دوام بیاورند در حالی که LED ها ممکن است حتی تا 8 سال دوام بیاورند (که به معنی 50000 ساعت استفاده است)

• راحتی استفاده در فضاهای کوچکتر – از آنجایی که لامپ های رشد LED را می توان نزدیکتر به گیاهان تنظیم کرد، به فضای رشد وسیع نیاز ندارد.

• بهره وری انرژی – با چراغ های رشد LED می توان طیف را با تمرکز انرژی بر روی طول موج ها (رنگ ها) که برای هر برنامه کاربردی و گیاهی بسیار سودمند هستند، بهینه کرد. علاوه بر این، کاهش تولید گرما باعث می‌شود که وسایل ال‌ای‌دی به گیاهان نزدیک‌تر شوند و اطمینان حاصل شود که اتلاف نور کمتری در جاهای دیگر داریم.

•ایمنی در برابر آتش – از آنجایی که LED ها در مقایسه با لامپ های HPS معمولی گرم نمی شوند، استفاده از آنها ایمن تر است.

• کنترل شدت نور – در حالی که اکثر لامپ های HPS از شدت نور کامل استفاده می کنند، چراغ های رشد LED می توانند حتی با کنترل از راه دور یا از طریق یک برنامه کم نور شوند و بنابراین کار با آن راحت تر است، جدا از مصرف انرژی کمتر.

• محصولات بهتر – آزمایشات مختلف نشان داده اند که چراغ های رشد LED محصولات بهتری را از نظر بزرگتر شدن و رشد سریع گیاهان در مقایسه با چراغ های HPS تولید می کنند. علاوه بر این، LED ها را می توان با یک طیف با هدف خاص مانند تجمع آنتوسیانین، مهار گلدهی، افزایش ریشه زایی و غیره ساخته شد.

• ایمنی محیط زیست بیشتر – با توجه به اینکه گرمای کمتری ساطع می شود و نور UV می تواند به لامپ های LED اضافه شود، شانس کمتری برای تشکیل باکتری ها و کپک ها وجود دارد که متعاقباً به معنی آفت کشی و آلودگی کمتر محیط است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.